Consells Bàsics per a Bicicleta de Carretera

N’hi ha prou amb fer una ullada a ciutats i carreteres per comprovar l’increment de l’ús de la bicicleta durant els últims anys ha estat molt notable. 


Les bicicletes s’han incorporat definitivament a les vies i tots els usuaris –nous ciclistes inclosos– han d’aprendre a conviure-hi amb respecte i seguretat. Per la velocitat i la vulnerabilitat, un dels entorns de major risc per als ciclistes és la carretera, on acostumen a circular en grup. Recordem uns consells bàsics per circular en grup fora de la ciutat.
Consells per circular en grup
1. Circular pel voral
La norma indica que les bicicletes han de circular, prioritàriament, pel voral. Si no està en bones condicions, poden fer servir la zona dreta la calçada. Excepte en els casos en què s’indiqui el contrari, també poden circular pel voral d’autovies, sempre que el ciclista sigui major de 14 anys.

2. En fila de dos

Els ciclistes poden circular en grup però no en gran grup; com a màxim, en columna de dues bicicletes i mantenint una distància mínima de seguretat per evitar xocs entre ells. En trams de poca visibilitat o amb la calçada en mal estat, hauran de circular en fila índia.

3. El líder marca la prioritat

Pel fet de circular en grup, els ciclistes es consideren “una única unitat mòbil als efectes de la preferència de pas”. En altres paraules, la resta d’usuaris han de respectar la prioritat del grup com si es tractés d’un vehicle qualsevol. Per exemple, quan s’acostin a una cruïlla o circulin per una rotonda, la posició del primer ciclista marcarà la prioritat de tot el grup.

4. Respecte a la normativa

Com a norma específica per a ciclistes, estan obligats a utilitzar el casc sempre que circulin per la carretera. A més, se’ls aplica la mateixa legalitat que per a la resta de conductors en temes com la prohibició d’usar auriculars o consultar el telèfon mòbil. Les distraccions són un risc per a tothom!

5. Indicar les maniobres

Les bicis no porten intermitents. Però si s’indica amb els braços el següent moviment es redueix el risc. Principalment, un gir o canvi de carril. Sota el mateix principi de “ser vist”, cal utilitzar llums i roba reflectant.
I, finalment, recordar un consell bàsic per a qualsevol conductor en avançaments a ciclistes a la carretera: cal mantenir una separació lateral mínima d’1,5 metres i, segons l’última modificació de la normativa, es permet ocupar una part o la totalitat del carril contigu o contrari.



Consells "EN GENERAL" per a circular amb seguretat
1.  Escull bé la bicicletaQualsevol bicicleta és bona per a la ciutat. No obstant això, una bicicleta de ciutat o una d’híbrida és més còmoda. Prova la bicicleta elèctrica, o de pedaleig assistit. Amb la bateria carregada t’oblidaràs de les pujades i Terrassa et semblarà sempre plana!
Accessoris
2.  Tingues la bicicleta en bon estatAbans de sortir, revisa la pressió dels pneumàtics, els frens i els llums de la teva bicicleta. Fes-li fer revisions periòdiques en una de les botigues especialitzades que apareixen en aquesta guia.
3.  Busca una ruta tranquil·laTria els itineraris més adients, com ara carrils bici i carrers de poca circulació (en aquesta guia trobaràs alguns itineraris recomanats).
4.  Planteja’t si et convé portar cascPot ser útil en cas de caiguda. És obligatori per als menors de 16 anys i per tothom fora de la ciutat.
5.  La bicicleta és un vehicleRespecta els senyals i les normes de circulació com qualsevol altre vehicle.
senyalstransit
6.  Assegura’t que t’han vistEstableix un contacte visual amb les persones conductores i evita l’angle mort, especialment de camions i autocars.
anglemort
7.  Circula pel centre dels carrilsCircula sempre pel centre del teu carril quan vegis que no hi ha prou distància perquè els cotxes t’avancin amb seguretat.
centrecarril
8.  Mantingues una distància prudencial amb la vorera i els cotxes aparcatsUna porta que s’obre o una persona vianant que baixa de la vorera, et pot obligar a fer un moviment brusc. També per això has de circular sempre pel centre del teu carril.
9.  Atenció amb les maniobresEn les maniobres d’avançament o de canvi de direcció, fes-ho progressivament i amb seguretat, indicant-les amb anterioritat i assegurant-te que t’han vist.
senyalsbraç
10.  Circula en línia rectaEvita fer ziga-zagues i no entris en els espais buits de la línia de cotxes aparcats per deixar passar les persones que tens darrere. Tampoc val la pena posar-te en situacions de risc i avançar els cotxes aturats per guanyar pocs segons.
si-no
11.  Respecta les persones vianantsQuan circulis per espais compartits amb els vianants (illes de vianants, passeigs, etc.), respecta la preferència de pas dels vianants i adequa la teva velocitat. Pensa que el vianant sempre hi té prioritat. Els carrers de la Font Vella i de Sant Pere tenen restringida la circulació de bicicletes en certs horaris. En aquest cas baixa de la bicicleta i continua caminant.
bici a peu
12.  A la nit, fes-te veureÉs molt important que, de nit o amb poca llum, utilitzis materials reflectors i enllumenat perquè les altres persones et vegin.
llums
13.  Combina la bicicleta amb el transport públicSi has de sortir de la ciutat i el teu recorregut et sembla massa llarg o t’obliga a anar per carreteres poc adaptades, prova de combinar la bicicleta amb el transport públic.
bicibus
14.  Per a la teva tranquil·litatContracta una assegurança de responsabilitat civil. Pots aconseguir-la fent-te soci d’alguna de les associacions que trobaràs en aquesta guia.
BITER 1
15.  Posa’t en contacte amb altres ciclistesPer estar ben informat, fer arribar les teves queixes i propostes i treballar per la promoció d’aquest mitjà de transport, participa en les associacions. Com més bicicletes hi hagi circulant, més segurs seran els carrers i menys contaminada estarà la ciutat.
16.  Si també ets conductor de vehicles a motorQuan s’avança un ciclista en vies interurbanes cal deixar una separació lateral mínima de 1,5 metres.
15m
.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada